Divat, építészet és fenntartható jövő

Interjú Dr. Walek Gabriellával /Fashion Revolution Hungary országkoordinátora és az NDL elnöke/

K.É.S: A különböző művészeti ágak egymásra hatása és kohéziója átfedhet trendeket, köztudott hogy a divatiparban megjelenő hullámok némi késéssel az építészetben is megjelenhetnek.
Hol tartunk most, milyen hasonlóságokat vélhetünk felfedezni a divatipar és az építészet között?

Dr.W.G: Az építészet inkább célozza meg az értékteremtés szempontjából az  „örökkévalóságot”, hiszen a régi korokból fennmaradt, különböző építészeti stílusoknak megfelelő épületeket évszázadokig csodálhatják. A divatnak is természetesen vannak markánsabb divathullámai és a trendciklus állítólag 20 évente fejezi be útját. A fenntartható divat egyre erősebb térhódítása miatt viszont a fogyasztás szempontjából jelenleg már megfigyelhető a ‘The Lack of Trend Is the Trend’, a trend hiánya irányába történő változás, ahol a személyes stílusra való törekvés, a környezettudatossággal, etikus magatartással is összefüggő vásárlási döntések szerepe növekszik…A történelem során minden kultúra használta a ruházatot, hogy kifejezze magát, és ez vitathatatlanul még fontosabb azokban a kultúrákban és szubkultúrákban, ahol a divatot kevésbé ragadja meg a konzumizmus – ahol a legjobban tölti be kommunikációs médiumként és a nyilvános tér erősítőjeként betöltött szerepét.”

Az építészetnek, ahogy a divatnak is bele kell épülnie a társadalmi hagyományokba és a kulturális értékekbe, de mindkettő művészetnek katalizátor szerepe is kell, hogy legyen a pozitív változásokban ökológia és klíma szempontokat is figyelembevéve. Saját területükön és megtalálva az együttműködési lehetőségeket is segíteniük kellene a designban és azok megvalósításában a már nem elodázható elmozdulást a lineáris modellről a körforgásos modell felé, keresve azokat az innovatív és fenntartható megoldásokat – a technológia és anyag választásban is – melyek csökkenthetik az egészségünkre, a közvetlen környezetünkre és a Földre ható negatív hatásokat.

Érdemes gondolni azokra az alkotókra akik építészként, illetve ipari tervezőként kezdték és úgy kerültek a divatiparba: Tom Ford, Raf Simons, Pierre Balmain, Pierre Cardin and Gianni Versace…

K.É.S: Egy korábbi Alexander Mcqueen fashion show, a Plato’s Atlantis azt az érzést keltette bennem, hogy a tervező a vízi élővilág és az emberiség közt keresett szoros kapcsolatot, érzékeltetvén, hogy ugyanazon bolygónak vagyunk az élőlényei. Nevezhetjük ezt egy zseniális jóslatnak a vizek élővilágának védelmével kapcsolatban?

Dr.W.G: Alexander McQueen 2010-es tavaszi, Plato’s Atlantis című kollekciójára sokan emlékeznek a divatiparban, mint a biomorf és biofil divat hírnökeként itunes gekauften filmen. A divatbemutatót egy előrevetített jóslatnak is tekinthetjük, hiszen az elmúlt 10 év alatt még drasztikusabb negatív változásokat okozott a divatipar az óceánok élővilágára.

A legújabb kutatások azt mutatják, hogy a műanyagok lebomlásuk során erőteljes üvegházhatású gázokat bocsátanak ki, és idővel egyre több gázt bocsátanak ki, így az óceánjainkban felhalmozódó műanyagok a jövőbeli kibocsátások hatalmas, ellenőrizhetetlen forrását jelentik, valamint veszélyt jelentenek tengereinkre. az ökoszisztémákra és az emberi egészségre.

K.É.S: A tervezőt ugyanígy a hulladékkal kapcsolatos gondolatok is megihlették egy másik fashion show keretében. Görbe tükör lenne mindez ránk nézve, hogy nem becsüljük meg amink van?

Dr.W.G: Világszerte becslések szerint évente 92 millió tonna textilhulladék keletkezik, és másodpercenként egy ruhákkal teli szemetes kamionnak megfelelő mennyiség kerül a szemétlerakókra. 2030-ra összességében várhatóan több mint 134 millió tonna textíliát dobunk ki évente. Ezek a számok önmagukért beszélnek, tehát a divatipar felelőssége ebben óriási. A COP26 kapcsán egyébként írtam a nagy divatmárkák felelősségéről:

http://www.divatliga.hu/2021/11/08/cop26-hoz-e-valtozast-a-divatiparban/

K.É.S: Az építészet szoros összefüggésben van a természettel és a technológiával is bilder onedrive herunterladen. Létrejött az energiadesign mint tervezői szellemiség, az energiatermelő vagy passzív épületek megalkotása*, a divatban mit nevezhetünk meg leginkább ennek az irányzatnak a hírnökeként?

*környezettudatos szemlélet

Dr.W.G: Amikor az építészetben az energia design fenntarthatósági, ökológiai és hatékonysági szempontokat is integrál a design folyamatába, ezzel párhuzamba vonható a divatipar  intelligens textília és okos ruha irányzata, ahol ugyanígy ezeket és a technológia vívmányait használja fel az alapanyagok, divattermékek tervezésére és gyártására. A divatipar új technológiai megoldásához tartozik például a mesterséges intelligencia (AI) a divattervezésben, 3D nyomtatók használata varrógépek helyett, laboratóriumi bőr fejlesztések állatbőr helyett, testszkennerek mérőszalag helyett, lézer technológiák stb. A smart/okos ruhák egyre jobban kezdenek elterjedni, ezeknek elsősorban funkcionális céljuk van, de fontos természetesen a design is.

K.É.S: Valóban ennyire átszövi a technológia a textilipart? Mikor fognak ezek a trendek a hétköznapi viseletben is megjelenni nem csak a kifutón?

Dr.W.G: A technológia már régen átszövi a textilipart, nagyon sok új fejlesztés van, és mivel az intelligens textíliák felhasználása egyre jobban elterjedt, a hétköznapi trendekben is egyre inkább megjelenik.  Itt komoly szerepe van a tech provider cégeknek, illetve azoknak a nagy divatmárkáknak, akik meg tudják fizetni a műszaki fejlesztést. Egyre több kisebb start-up is jelentkezik új technológiai megoldással, de ezeknek további befektetőkre van szükségük, hogy ezek a fogyasztók számára is később elérhetők legyenek sony appen. A legújabb fejlesztéseket, ha még nincs is piaci értékesítése, sokszor viszik a kifutóra (akár tesztelés céljából is, hogy reagál a közönség).

K.É.S: Egy teljesen más irány, amelyben talán magam is jobban hiszek a környezettudatos divatipar létrehozása. A recycling, upcycling és az állati eredetű anyagok kerülése.
A bolygónk védelme az építészetben is fontos feltétellé vált, valóban létezik már mindennek a háttere vagy még várnunk kell az áttörő megoldásokra?

Dr.W.G: A nagy textil- és divatcégek is kezdenek ebbe az irányába elmozdulni, ezt szorgalmazzák a különböző mozgalmak, egyik legerősebb aktivizmust és kampánymunkát ebben a Fashion Revolution végzi világszerte, ennek Magyarországon én vagyok az ország koordinátora. Fontos nyomást gyakorolni a gyártókra, de meg kell tanítani a vásárlókat is, hogy nézzék meg a ruhák címkéit, hogy azok hol készültek, milyen anyagból, mennyire környezettudatos módon és érdemes tájékozódni arról is, hogy ezeket a ruhákat milyen munka- és szociális körülmények varrták a munkások.

Ez egy elég hosszú folyamat, hogy a fogyasztó tudatos vásárlóvá váljon és megértse hogy érdemes néha többet szánni egy fenntartható módon, akár újrahasznosítással készült ruhára, mert azzal, hogy ezt választja, jót tesz a környezetének, a bolygónak is, sőt a saját egészségének is twitter images. Az állatvédelem miatt a nagy divatházak is igyekeznek kerülni a bőr és szőrme használatát, de fontos, hogy ezeket természetes úton lebomló anyagokkal és ne műanyagokkal helyettesítsük!

K.É.S: Vannak is ezzel kapcsolatban ilyen oktatófilmek, mint a The Sweetshop, vagy a Rana Plazanak a tragédiája, informálódhatnak már róla az emberek, de talán még mindig nem elég hangsúlyos ez a kérdés

Dr.W.G: A Globális Fenntarthatósági Divathetet már hatodik éve szervezzük, amely most már Közép-Európában az egyik legerősebb fenntarthatósági divathétévé vált. Mindig ragaszkodom ahhoz, hogy az öko divattervezők bemutatóján a felkonferálásban szó essen a tervezők missziójáról is, ezzel is inspirálva a közönséget, hogy számukra miért vált fontosság a fenntarthatóság és környezettudatosság. Egy ilyen divatbemutatón a közönség nemcsak az attraktivitást és csillogást látja, hanem információkat kap a történetekről is, és ez szerintem ez edukációhoz is tartozik.

Ez egy út, amelyen érdemes elindulni, és nem biztos hogy mindenki 100%-ig fenntartható lesz, de már legalább az is nagy dolog, ha rátért erre az útra, mi pedig próbáljuk ezen terelgetni a tervezőket, a vásárlókat és mindenkit, aki nyitott erre, hogy tovább tudjunk haladni.

K.É.S: Meríthetünk építészként ihletet a high fashion showkból? Mire érdemes szakemberként figyelnünk?

Dr.W.G: Igen lehet meríteni, mert a divatbemutatók – kiemelve a haute couture bemutatókat – kimondottan egy-egy tervezőnek a kreativitását hívja legjobban elő herunterladen.

Itt a funkcionális dolgok nem mindig kerülnek annyira előtérbe, akár egy különleges alakzatú épületnél (ahol ugyan fontosak a műszaki és technológia megoldások, de nem ez az esődleges szempont), ugyanígy van ez ruha design tervezésnél is. Sokszor a haute couture esetében a látványos és nagyon különleges ruha nem biztos, hogy hordható, ugyanakkor a forma- és a színvilága hathat más művészetekre, például akár az építészetre.

K.É.S: Igen bennem ez azért merült fel ez a kérdés, mert a saját diplomamunkámat annak idején egy Chanel fashion show ihlette meg, a Karl Lagerfeldnek egy 2011-es bemutatója, és ennek hatására terveztem mindenfélét, és nagyon imponált hogy egy fashion show is így meg tudott ihletni és azóta is ha megtehetem akkor elmegyek személyesen is, és inspirálódom mert fantasztikus tényleg amit véghez visznek a tervezők.

Dr.W.G:Igen, biztos hogy, ez fontos dolog, hogy ilyen fantasztikus tervezők sok művészt, építészt is igazán megihletnek. Azt szoktam mondani, hogy a fenntartható divatnál nagyon kell vigyázni arra, hogy ne csak a funkcióra, meg a fenntarthatósági szempontokra fektessük a hangsúlyt, mert ezeknek a kollekcióknak is kreatívnak, csodálatosnak, esztétikusnak és figyelemfelkeltőnek kell lenniük. Szerintem Magyarországon is vannak nagyon tehetséges divattervezők ezek a vonalon és jó irányban haladnának, ha megkapnák a megfelelő támogatást, hiszen ők azok, akik a jövő divatját képviselik.

Engem is azok inspirálnának, ha építész vagy más művészeti ágban tevékenykednék, akik tényleg kiemelten különleges dolgot produkálnak herunterladen.

Maga az irányzat inspirálhat a fenntarthatóság felé és az építészet is most ez irányban mozdult el, de maga a különleges formavilág bemutatása azt tényleg csak annál működik, akiben van egy kis plusz, a divattervezésben is kell az X-faktor, igen, ők az igazi inspirátoraink😊

K.É.S: A videoklipek és a filmek lüktető, színes világa, a kifutók csillogása és ingergazdagsága mint a jelenkor vizuális kultúrája és éles impulzusa az építészetben is jelen van. Merész belső terek és harsány, hivalkodó anyag és színhasználat. Valóban ilyen szintű ingereknek kell érnie minket ahhoz, hogy fenntartsa az épített környezet vagy a viselt ruházat az érdeklődésünket? A szépség új definíciója lenne mindez?
Ebben a színes, lüktető kavalkádban nem fordítunk hátat a természetnek? Azoknak az anyagoknak, amelyek egy fenntarthatóbb jövőt és a bolygónk megmentését jelentenék?

Dr.W.G: Is-is, a nagyon feltűnő, ingergazdag és színes világ, ami tényleg bevonzza az embereket, hogy foglalkozzanak a divatiparral – egyáltalán ezzel az iparággal – nagyon fontos, ugyanakkor a befelé fordulás és lelassulási tendencia, amiről beszélhetünk a fenntarthatóság kapcsán is lényeges. Ez a vírushelyzet alatt még jobban megfigyelhető. Az adottságok miatt pedig inkább fenntarthatóbb offline divatbemutatókat szervezünk, kevesebb eseményt, de hangsúlyosabbat, érdekesebbet és figyelemfelkeltőbbet. A divatnak a sokszínűségét, az újdonságait mindig be kell mutatni, ez azért alap koncepció. Most már élhetünk a digitalizáció vívmányait, óriási lehetőség ez a divatiparban is, a ruhákat például nem kell elkészíteni, a 3D szoftverek segítségével elég csak megtervezni, bemutatni és csak megrendelés esetén kell a konkrét méretre, igényre elkészíteni a ruhákat.  A digitalizációval csodálatos színvilágot, anyagokat lehet kreálni, ez abszolút jó útja a fenntartható divatnak bücher kostenlos downloaden für kindle.

Nem szabad a fenntartható divatnak megfelelő öltözködésnek unalmassá, egysíkúvá válni, ha kevesebbet vásárolunk vagy ha szigorúbb fenntarthatósági elveknek akarunk megfelelni, lehet így is szépen, egyéniségünknek megfelelően öltözködni.

Kellenek a színek, kellenek az inspirációk az öltözködésben, hiszen a hangulatod is függ attól, hogy milyen színű ruhát, kiegészítőt veszel fel. Ahogy hat rád az is, hogy milyen közegben mozogsz, milyen épületek vesznek körül, hiszen még a legrosszabb hangulatot is megváltoztathatja egy csodás épületre való rácsodálkozás. A szépséget az öltözködésben a ruha veled való harmóniája teremti meg elsősorban. Ha már eleve harmóniában élsz a téged körülvevő világgal, és megérted, hogy mindenki felelős a bolygónkért, változnak a prioritások és a szépség megszokott definícióján is túllépünk😊

K.É.S: A divatvilág akárcsak az építészet mint a legtöbb művészeti ág tökéletesen alkalmas arra, hogy a társadalmat érintő súlyos kérdésekről közvetítsen állásfoglalásokat számunkra.
Mely tervezőket nevezhetjük úttörőnek a környezetvédelemben?

Dr.W.G:  ’Az ENSZ Éghajlatváltozási Konferenciája hangsúlyozta az éghajlatváltozással kapcsolatos fellépések fontosságát a divaton belül, és remélhetőleg a fenntarthatóság felé tereli majd a divatipart.

…A COP26 egyik, ha nem a legfontosabb divateseménye a megújult  Fashion Industry Charter for Climate Action volt vimeo herunterladen mac.

Felszólalt Vivienne Westwood,’a Chartát a divatipar jelentős szereplői írták alá, mint például a KERING, a Chanel, a Burberry, az Adidas, a Nike és így tovább… csatlakozott az LVMH, a világ legnagyobb luxuskonszernje, a Louis Vuitton, a Dior és a Celine tulajdonosa, hogy néhányat említsünk.  Az aláírók listáján olyan skandináv nevek is szerepelnek, mint a Gant, a Haglöfs, a H&M, a Re:Newcell és a Ganni.

Stella McCartney és márkája petíciót is indított az állati bőr és szőrme használatának megállítására.’

Az Európai Bauhausról:

Az Új Európai Bauhaus egy kreatív kezdeményezés, amely lebontja a tudomány és a technológia, a művészet, a kultúra és a társadalmi befogadás közötti határokat, hogy a design megoldást találjon a mindennapi problémákra.
Az erre a célra létrehozott weboldalon művészek, tervezők, mérnökök, tudósok, vállalkozók, építészek, diákok és minden érdeklődő megoszthatja az Új Európai Bauhaus számára inspiráló példáit, a Bauhaus kialakítására és fejlődésére vonatkozó elképzeléseit. Ez egy innovatív közös tervezési folyamat kezdete és igen nagy hatással lehet a mi témánkra is, például közös együttműködések kialakítása tervezők-építészek között.

K.É.S: Greta Thunberg a Vogue Scandinavia címlapjára került. A világ talán leghíresebb környezetvédője a divatvilágban is reprezentatív értékekkel jelent meg, Billie Eilish pedig piacra dobja első vegán és állatkísérlet-mentes parfümjét. Paco Rabanne Phantom parfümjében pedig a robotika játszik szerepet. Melyik irányzattal érdemes azonosulni leginkább? Mi lehet ma egy releváns üzenet a fiatal generáció számára?

Dr.W.G: Greta rendkívül komoly hatást gyakorol a fiatalokra a klíma sztrájkok kapcsán. Sajnos a vírus helyzet miatt a klíma sztrájkok elmaradnak, de ez egy jó üzenet a fiataloknak és Greta erős fellépése kapcsán kezdtek el foglalkozni a világon mindenütt, hazánkban is ezzel a témával, így a divatipart is sikerült ebből az aspektusból vizsgálni sims 3 accessoires kostenlos downloaden. Marcon elnök például 2019-ben megkérte a világ vezető divatcsoportjának, a KERING-nek az első számú vezetőjét, hogy az u.n. Fashion Pact- aláírására kérje fel a legnagyobb divat cégeket. Ehhez folyamatosan csatlakoztak a legnagyobb divatcégek, így az állatvédelemtől kezdve az ökológia védelméig minden fontos témát érint ez a paktum: https://thefashionpact.org/?lang=en.

A fiatalokat tudatosságra kell nevelni, és szerintem lényeges, hogy egy fiatalt fel kell készíteni arra, és információkkal ellátni, hogy mit jelent fenntarthatónak lenni, tudatosan vásárolni, hogy maga tudjon később is dönteni.

Egyetemeken is egyre színvonalasabb oktatások is vannak a fenntartható divat területén, fontos viszont, hogy ez ne csak divatos fakultás legyen, hanem egy igen alapos és sokoldalú képzés a fiatalok számára. Talán az egyik legkiválóbb tudora ennek a területnek az Óbudai Egyetem kiváló oktatója, Dr Csanák Edit, aki saját tervezésén keresztül is inspirálni tudja a fiatalokat és a fenntartható divatra nyitott közönséget.

Vivienne Westwood idézete nagyon ispiráló lehet:

„Gyermekeink számára egy fejlettebb társadalomról álmodtam, amely a környezetünkkel és egymással egyensúlyban lévő klímasikereket ér el, a pillanat most jött el nero brennprogramm kostenlosen windows 7.

Fotó: Vegan Tiger brand

Keresnyei Johanna DLA I Bosányi Martin I Kertvéllesy Építész Stúdió